Nieuwsbrief Woonpunt voor Buttingstraat en Nieuwenhofstraat (oktober 2019)

Op 17 oktober was er een gesprek met 7 huishoudens van de Buttingstraat en Nieuwenhofstraat. Het ging over de werkzaamheden die Woonpunt in 2021 wil uitvoeren om de woningen meer duurzaam te maken. Wij hebben bewoners uitgenodigd daarover mee te denken en aan te geven wat zij belangrijk vinden. Tijdens het gesprek kwam eerst de buitenzijde van de woningen aan bod. Daarna de binnenkant van de woningen. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende opmerkingen.

Buitenzijde van de woningen

Lichtinval
Bewoners vragen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk licht naar binnen kan komen. Dat kan bijvoorbeeld door ramen te vergroten of een voordeur met ramen te plaatsen. Bij de kleine ramen aan de zijkant is het gedeelte dat open kan heel klein. Bram Bus van Woonpunt (projectontwikkelaar) geeft aan dat de woningen een monumentale status hebben. Binnen de regelgeving proberen we wel zoveel mogelijk aan wensen van bewoners tegemoet te komen.

Isolatie
Woonpunt wil het dak, de gevels, de vloeren en ramen isoleren. De mogelijkheid om buitengevelisolatie aan te brengen laten we onderzoeken . Samen met de isolatie moet er ook een goede ventilatie komen om vochtproblemen te voorkomen.

Dakkapel
Bewoners vragen zich af waarom sommige woningen een dakkapel hebben en andere een dakraam. Ook vragen ze of een dakkapel meer ruimte biedt. Woonpunt zoekt beide zaken nog uit. De uitkomsten worden eventueel meegenomen in de plannen.

Schilderwerk
Bewoners hebben klachten over het schilderwerk en de slechte controle van Woonpunt hierop.

Rolluiken
Voor de uitvoering van de werkzaamheden moeten de rolluiken aan de buitengevel weggehaald worden. Bewoners ontvangen hiervoor een financiële vergoeding. Woonpunt plaatst de rolluiken niet terug. Dat hoeft ook niet als de ramen goed geïsoleerd zijn en zijn voorzien van kierdichting, want dan laten ze geen kou of geluid meer door. Alle deuren krijgen een meerpuntssluiting en alle ramen een afsluitbare kruk om de inbraakveiligheid te verbeteren. Ook de monumentenregelgeving staat het terugplaatsen van rolluiken niet toe

Aanbouw/serre
Bij het isoleren van de woningen en het herstellen van het pleisterwerk aan de buitengevel moeten de aanbouwen tegen de woning aan verwijderd worden. Doen we dat niet, dan kunnen we de woning niet helemaal isoleren. Dat is wel nodig, anders ontstaan koudebruggen waardoor het vocht op de koudste plek van de muur neerslaat. En dan heeft isolatie een averechts effect. Woonpunt wil samen met bewoners een oplossing bedenken voor het verwijderen van de aanbouwen. Bewoners stellen voor dat Woonpunt een aanbouw aanbiedt tegen een vergoeding of huurverhoging. Verder laten ze weten dat de afstap van de huidige aanbouw naar de woonkamer en naar buiten te hoog is.

Binnenzijde van de woningen

Energieprestatie
Woonpunt wil de energieprestatie verbeteren en de woningen aanpassen zodat de woningen een A label krijgen. Op dit moment variëren de energielabels van de woningen van D tot G.

Vocht
Veel bewoners hebben last van vocht in hun woning en condensvorming op verschillende locaties (keuken, kelder, badkamer).

Keuken
In sommige woningen hangt de cv-ketel in de keuken, maar dit is niet overal het geval. Een goede afzuiging in de keuken is belangrijk. Daarnaast is er behoefte om het grotere raam in de keuken te kunnen openen.

Woonkamer
Bij enkele woningen is geen vloerisolatie. Bewoners vragen of Woonpunt wil controleren op boktor en houtrot. Ook geven ze aan dat er in de woonkamer een koude stroming voelbaar is. Daarnaast twijfelen bewoners aan de capaciteit van de radiatoren. Woonpunt laat dit opnieuw berekenen, nadat de isolatiemaatregelen zijn uitgevoerd.

Toilet
De kwaliteit van de riolering wordt onderzocht. Zijn er aandachtspunten, dan worden deze vanzelfsprekend opgelost. Bewoners vragen of Woonpunt een radiator op het toilet kan plaatsen en geven aan dat waar er radiatoren aanwezig zijn deze heel hoog hangen.

Badkamer
Bewoners willen graag een inloopdouche. Nu is de instap te hoog. Ze vragen verder of Woonpunt een tweede toilet kan maken op de badkamer. Over de vloertegels zijn ze niet tevreden; ze zijn zo verweerd dat ze bijna niet schoon te maken zijn. Nog een aandachtspunt: de leidingen op de muren worden heel heet. Vooral in het douchegedeelte is dat niet prettig.

Trappenhuis
In de trappen zitten kleine gaatjes. Na het schilderen komen die weer terug. De bewoners zijn bang dat er houtworm of boktor zit. Ook kraken de trappen. Verder vragen ze of Woonpunt de trapleuning kan aanpassen, zodat deze doorloopt.

Elektriciteit in de woning
Bewoners vragen Woonpunt aandacht te schenken aan de veiligheid van de elektriciteit.

Individuele klachten
Als u een technische klacht heeft over een cv-ketel, afvoer of anders, hoeft u niet te wachten tot de renovatie. Technische klachten kunt u doorgeven aan onze klantenservice via 088 – 050 60 70 of info@woonpunt.nl.

Hoe nu verder?
Onze voorlopige planning ziet er als volgt uit:
• t/m februari 2020: gesprekken over uit te voeren werkzaamheden
• t/m juni 2020: planuitwerking door architect
• t/m december 2020: keuze aannemer en opdrachtverstrekking
• t/m juni 2021: start uitvoering werkzaamheden

Wilt u in alle bovengenoemde fases meedenken met Woonpunt? Laat het ons dan weten. Neem daarvoor contact op met Gemma Gerrits, 088 – 050 60 87.

Wijkbeheerder
Uw wijkbeheerder is Angelo van Kan. U kunt hem aanspreken over alle zaken die de leefbaarheid aangaan. Hij is iedere dag, behalve vrijdagmiddag, bereikbaar via 088 – 050 62 24.